Bli månadsgivare

Hjälp oss att fylla alla de kunskapsluckor som finns kring hur kosten kan påverka hälsan. Som månadsgivare ger du oss bäst förutsättningar att stärka forskningen genom ett långsiktigt arbete.

 

Stöd kostforskningen nu

 


 

Prenumerera på  Kostfondens nyhetsbrev

Kontakta oss

Kostfonden
Epost: info@kostfonden.se
Telefon: 070-750 22 16
Adress: Kostfonden
℅ Sjödin
Strandvägen 10
269 39 Båstad

 

Hur mycket socker får en sjuåring i sig?

18 november, 2019

Det döljer sig socker i mycket av den mat vi äter. Vi svenskar får i oss ungefär dubbelt så mycket sött som vi borde. I dag ska du få följa sjuåriga Viktor under en vanlig dag, för att se vilka sockerbovar som döljer sig i hans liv.  

Förra året synade Kostfonden sockret under två veckor kring Världsdiabetesdagen. Denna vecka kommer vi att fortsätta uppmärksamma sockret. Vi ska beskriva fem olika fiktiva personer och har räknat ut hur mycket tillsatt socker de får i sig. Personerna är inspirerade av verkligheten. I bilderna av vad de äter har vi smugit in mängden tillsatt socker i form av sockerbitar. Vi börjar med att presentera Viktor, som är sju år gammal. 

Havrekuddar och fruktyoghurt till frukost

Det är onsdag och Viktor ska som vanligt gå till skolan. Morgonen är inte hans charmigaste tidpunkt på dygnet (ett understatement). Medan han beklagar sig över hur orättvist det är att just han måste vakna så tidigt, gör hans pappa frukost: 

Yoghurt med jordgubb- och smultronsmak, 2 dl, och cirka 30 gram havrefras.

Viktor äter långsamt, men när han får reda på att farmor ska hämta honom från skolan blir han lite gladare. Han borstar tänderna, får hjälp att packa gympapåsen av mamma, som sedan följer honom till skolgården. 

Förmiddagen är rolig, tycker Viktor. Först är det matte och sedan kör de spökboll på idrotten. Men när han kommer till matsalen blir han besviken. 

Linssoppa. Han tar en väldigt liten portion och en knäckis.

Farmor bjuder på fika

Efter lunchrasten läser de om hur man levde förr i tiden. När skolan slutar är farmor redan på plats. Hon får en lång kram. De går till biblioteket och lånar ett par böcker. Sedan tar de bilen hem till farmor, som bjuder på…

Kanellängd, 60 gram, och Bobs lättdryck med björnbär och hallonsmak, 2,5 dl.

…lite fika. Viktor, som är ganska hungrig efter linssoppan, äter nöjd. Men när pappa kommer för att hämta Viktor blir han inte lika glad. Han tycker inte att barn ska äta bullar på vardagarna, men farmor säger att det har man gjort i alla tider utan att ta någon större skada.

Pappa och Viktor åker hem. De har lite ont om tid, för det är föräldramöte i skolan. Så pappa gör det enkelt för sig och lagar Viktors favoritmat.

Viktor får en ketchup med mindre socker i, så det blir bara cirka en sockerbit trots att han häller en försvarlig dos (0,5 dl) på maten.  

Efter maten tittar Viktor på Bolibompa och bygger lite lego. När mamma säger att det är dags att borsta tänderna, blir han hungrig (som alltid). Så de gör en kvällsmacka. 

Rågkaka med smör och skinka, ett glas mjölk.

Sedan läser mamma en av böckerna som Viktor lånade på biblioteket, innan han somnar.

Viktor fick i sig 40 procent mer socker än han borde

Så hur mycket socker fick Viktor i sig denna onsdag? Det blev…

…17 sockerbitar, vilket är fem fler än vad han borde ha ätit. Livsmedelsverkets rekommendation är att vi maximalt ska få 10 procent av alla kalorier från tillsatt socker, annars får vi i oss för lite vitaminer, antioxidanter och mineraler. Viktor åt 1570 kcal, vilket är ungefär så mycket energi som en kille i hans ålder behöver. Av detta kom 218 kcal från tillsatt socker, alltså 14 procent.

Det största sockerbovarna var morgonyoghurten (nästa 5 sockerbitar) och fikat på eftermiddagen (9,5 sockerbitar). För att minska på sockret kan Viktors pappa mixa naturell yoghurt med hallon, banan och lite äkta vanilj (recept via denna länk) till frukost. Då får han en näringsrik fruktyoghurt utan tillsatt socker, vilket är bättre för kroppen.

Som Viktors pappa försökte förklara för farmor, ska barn inte äta sötsaker på vardagarna. På helgerna får många barn i sig ganska stora doser godis och läsk, och nästan alla överskrider sina sockeransoner. När barn får sött även på vardagarna, blir det totalt sett alldeles för mycket. Så ut med vardagssötsakerna. In med riktig mat!

I morgon kommer ni att få träffa Wilma. Hon går andra året på gymnasiet. Missa inte det!

Vill du hjälpa oss att förebygga livsstilssjukdomarna, så att färre drabbas av fetma, typ 2-diabetes, cancer, hjärt-kärlsjukdom och demens? Bli månadsgivare, företagsvän eller swisha en gåva på 123 900 42 43. Du kan följa vårt arbete på Facebook, Instagram eller Twitter. Varmt tack!