Bli månadsgivare

Hjälp oss att fylla alla de kunskapsluckor som finns kring hur kosten kan påverka hälsan. Som månadsgivare ger du oss bäst förutsättningar att stärka forskningen genom ett långsiktigt arbete.

 

Stöd kostforskningen nu

 


 

Prenumerera på Kostfondens nyhetsbrev

Följ Kostfondens senaste framsteg och nyheter i vårt nyhetsbrev.

* = obligatoriskt fält

Kontakta oss

Kostfonden
Epost: info@kostfonden.se
Telefon: 070-750 22 16
Adress: Kostfonden
℅ Sjödin
Strandvägen 10
269 39 Båstad

 

Syna sockret dag 2:
Mycket att vinna på en halverad sockerkonsumtion

7 november, 2018

För att nå Livsmedelsverkets rekommendationer kring tillsatt socker behöver vi radikalt minska på mängden sötsaker som vi äter, visar Kostfondens uträkningar. Lyckas vi halvera sockerkonsumtionen skulle färre drabbas fetma, cancer, typ 2-diabetes, hjärt-kärlsjukdom, demens, fibromyalgi, artros, hål i tänderna och mycket annat.

Exakt hur mycket socker vi svenskar får i oss är svårt att veta. Enligt studier som Livsmedelsverket gör av våra matvanor (som bygger på självrapportering) verkar många vuxna äta en lagom mängd socker. I den senaste undersökningen rapporterade exempelvis deltagarna en godiskonsumtion på i genomsnitt 4,4 kilo godis och choklad per person och år.

Men om man jämför dessa siffor med den produktion som industrin rapporterar till Jordbruksverket är det ett stort glapp. Enligt den statistiken säljs det i genomsnitt runt 15 kilo godis och choklad per person och år i Sverige, alltså tre gånger mer än vad vi rapporterar att vi äter.

Liknande skillnader mellan det självrapporterade intaget och försäljningen syns även i statistiken över glass (5,8 liter jämfört med 9,7 liter), sockersötad läsk och saft (30,6 liter jämfört med cirka 50-60 liter) och andra sötsaker.

Varför är det då en sådan skillnad? Erfarenheten visar att vi väljer att äta bättre dagar när vi i studier registrerar vårt matintag. I Livsmedelsverkets undersökning var det också färre som rapporterade sitt matintag under påsk, jul och andra högtidsdagar då vi tenderar att äta extra mycket sötsaker.

Vi borde minska sockerförbrukningen med runt 17 kilo

Det finns alltså inga exakta siffror på hur mycket socker vi får i oss, men mycket talar för att det är alldeles för mycket. Om man utgår från Jordbruksverkets siffror över hur mycket sötsaker som produceras, importeras och exporteras, visar de att vi svenskar varje år förbrukar runt 43 kilo socker per person. Om vi antar att runt 25 procent av allt detta slängs i form av torra bullar, avslagen läsk och gammalt sillspad, får vi ändå i oss runt 32 kg socker per år. Barn som vuxen.

Vänder vi på steken (eller godispåsen) och räknar ut hur mycket socker som vi maximalt borde äta landar vi på en mycket lägre siffra. Eftersom socker är fritt från vitaminer rekommenderar Livsmedelsverket att maximalt 10 procent av alla kalorier får komma från tillsatt socker. För en vuxen man som tränar medelmycket blir det maximalt 65 gram socker per dag (20 sockerbitar), för en kvinna 52,5 gram (16,5 sockerbitar) och ett barn i nioårsåldern 44 gram (14 sockerbitar).

Ägnar man sig åt lite matematiska övningar kan man räkna ut att om vi höll oss till de offentliga rekommendationerna borde vi – i runda slängar – äta maximalt 20 kg socker per person och år. Lägger vi till lite svinn på det borde Jordbruksverkets statistik visa att vi förbrukade maximalt 27 kilo socker, alltså 16 kilo mindre än vad vi enligt deras statistik förbrukar idag.

Vårt mål: att halvera sötsakskonsumtionen

Så lite socker som 26 kilo per person och år har vi svenskar inte använt oss av sedan 1910. WHO menar dessutom att vi gärna kan halvera den mängden. Då skulle vi troligtvis få färre hål i tänderna och kanske även uppnå andra hälsofördelar.

Om vi nådde WHO:s hälsomål skulle vi i Sverige förbruka lika lite socker som vi gjorde mot slutet av 1800-talet, vilket sannolikt är en smärre utopi. Att däremot halvera sockerkonsumtionen – så att alla svenskar klarar Livsmedelsverkets rekommendationer – borde vara ett gemensamt mål för oss alla. För tänk så mycket vi har att vinna! En välgjord amerikans studie visar till exempel att personer som minimerar mängden tillsatt socker, raffinerat mjöl, transfetter och andra processade livsmedel och istället äter näringsrik mat lagad från grunden på naturliga råvaror går ner i vikt utan att behöva räkna kalorier. Om fler personer blev av med sin bukfetma och typ 2-diabetes skulle vi förebygga många fall av cancer, hjärt-kärlsjukdom, demens, högt blodtryck, fibromyalgi, artros och mycket annan ohälsa. Kan det bli bättre?

Låt oss jobba mot en halverad sockerkonsumtion! Idag är det fem dagar kvar till Världsdiabetesdagen. Se till att ta dig till Mynttorget vid Sveriges riksdag då. Där kommer vi att duka upp en minnesvärd sockerlektion för både riksdagspolitiker och allmänhet. Se också till att kika in på vår sajt i morgon – då synar vi godiset. Har du koll på hur mycket socker en påse skumbilar har i sitt bagage?

Foto: Cristian Bogdan

Vill du hjälpa oss att förebygga livsstilssjukdomarna, så att färre drabbas av fetma, typ 2-diabetes, cancer, hjärt-kärlsjukdom och demens? Bli månadsgivare, företagsvän eller swisha en gåva på 123 900 42 43. Du kan följa vårt arbete på Facebook, Instagram eller Twitter. Varmt tack!