Bli månadsgivare

Hjälp oss att fylla alla de kunskapsluckor som finns kring hur kosten kan påverka hälsan. Som månadsgivare ger du oss bäst förutsättningar att stärka forskningen genom ett långsiktigt arbete.

 

Stöd kostforskningen nu

 


 

Prenumerera på Kostfondens nyhetsbrev

Följ Kostfondens senaste framsteg och nyheter i vårt nyhetsbrev.

* = obligatoriskt fält

Kontakta oss

Kostfonden
Epost: info@kostfonden.se
Telefon: 070-750 22 16
Adress: Kostfonden
℅ Sjödin
Strandvägen 10
269 39 Båstad

 

Syna sockret dag 10:
Välj choklad med omsorg

19 november, 2018

I kakao finns ämnen som är nyttiga för kroppen, bland annat antioxidanter och järn. Men välj din choklad med omsorg – även mörkare varianter kan vara fulla med socker.

Flera vetenskapliga studier har visat på ett samband mellan att äta choklad och ha en lägre risk för hjärt-kärlsjukdom. Forskare vet inte varför detta samband finns, en hypotes är antioxidanter, mineraler och andra nyttigheter i chokladen gör kroppen gott.

Mörk choklad är inte alltid så mörk

Samtidigt är choklad och godis våra största källor till socker. I en 100 grams mjölkchokladkaka döljer sig hela den maximala dagsransonen av socker för en vuxen personen, 17 sockerbitar. Helst ska du äta mindre än så. Vill du nå WHO:s hälsomål kan du aldrig äta mer än 50 gram mjölkchoklad på en dag (och då förutsatt att du inte äter något annat med socker i den dagen).

Att det står ”Dark” på förpackningen är heller ingen garanti för att chokladen verkligen är ordentligt mörk. 100 gram choklad kan ändå innehålla 15 sockerbitar. Vår uppmaning till dig som konsument: läs på förpackningarna och välj en choklad med mindre socker i – gärna under 30 gram per 100 gram – då får du mer nyttigheter för pengarna! Äter du 85-procentig choklad får du i dig väldigt lite socker.

Via denna länk hittar du tidigare inlägg där vi har granskat sockerinnehållet i våra livsmedel. I morgon kommer vi att syna bebismaten. Vet du hur den sötas? Välkommen tillbaka till vår sajt så ska vi berätta!

Foto: Cristian Bogdan

Vill du hjälpa oss att förebygga livsstilssjukdomarna, så att färre drabbas av fetma, typ 2-diabetes, cancer, hjärt-kärlsjukdom och demens? Bli månadsgivare, företagsvän eller swisha en gåva på 123 900 42 43. Du kan följa vårt arbete på Facebook, Instagram eller Twitter. Varmt tack!