Bli månadsgivare

Hjälp oss att fylla alla de kunskapsluckor som finns kring hur kosten kan påverka hälsan. Som månadsgivare ger du oss bäst förutsättningar att stärka forskningen genom ett långsiktigt arbete.

 

Stöd kostforskningen nu

 


 

Prenumerera på Kostfondens nyhetsbrev

Följ Kostfondens senaste framsteg och nyheter i vårt nyhetsbrev.

* = obligatoriskt fält

Kontakta oss

Kostfonden
Epost: info@kostfonden.se
Telefon: 070-750 22 16
Adress: Kostfonden
℅ Sjödin
Strandvägen 10
269 39 Båstad

 

Syna sockret dag 11:
Barnmat sötas med koncentrerad fruktjuice

20 november, 2018

Spädbarnsmat innehåller sällan vanligt vitt socker, däremot är maten ofta sötad med koncentrerad juice. Världshälsoorganisationen varnar för den höga halten av fritt socker i juice och menar att vi behöver dra ner även på det sockret.

Förr kunde spädbarnsmat sötas med vanligt socker, men allteftersom problemen med socker har uppmärksammats har barnmatstillverkarna slutat använda det. Däremot har de ofta koncentrerad fruktjuice i maten till de små. Det finnas i allt från smoothies, till fruktpuréer och kakor för bebisar.

I de rekommendationer som WHO har tag fram kring socker räknas koncentrerad fruktjuice som ”fritt socker” och inkluderas i det socker som vi bör dra ner på.

Enligt svensk lag är koncentrerade fruktjuicens endast ”tillsatt socker” om den används för att söta livsmedlet. Är juicen istället till för att ge produkten smak, exempelvis äppel- eller päronsmak, räknas det som en vanlig ingrediens. Då kan företagen skriva ”utan tillsatt socker” på förpackningen utan att bryta mot lagen, men de uppmanas informera konsumenterna om att produkten ”innehåller naturligt förekommande socker”.

Frukt mättar bättre än juice

För kroppen spelar det egentligen ingen roll om den koncentrerade juicen är till för att söta eller ge en speciell smak. När fruktjuice separeras från fruktens fibrer mättar den sämre. Vi kan till exempel snabbt svepa saften från tre pressade apelsiner, men äter vi apelsinklyftorna från tre apelsiner känner vi en större mättnad.

WHO menar att vi ska äta frukten som den är, med alla fibrer, vitaminer och antioxidanter i behåll. Ge därför hellre ditt spädbarn riktig frukt som du har mixat, än en smoothie gjord på koncentrerad juice (så slipper du dessutom den onödiga plastförpackningen).

Visste du förresten att svensken konsumtionen av saft, juice och juicekoncentrat har ökat i från 3,7 liter på 1960-talet till runt 18 liter idag? Det är alltså inte bara spädbarn som får i sig mycket fritt socker från juice.

Dela och sprid denna kunskap! I morgon synar vi våra födelsedagsvanor. Hur många dagsransoner socker får ett barn i sig under ett vanligt barnkalas tror du?

Foto: Cristian Bogdan

Vill du hjälpa oss att förebygga livsstilssjukdomarna, så att färre drabbas av fetma, typ 2-diabetes, cancer, hjärt-kärlsjukdom och demens? Bli månadsgivare, företagsvän eller swisha en gåva på 123 900 42 43. Du kan följa vårt arbete på Facebook, Instagram eller Twitter. Varmt tack!